,

4 روش درمانی تحریک مغز برای بیماری های مغز و اعصاب

چرا تحریک مغز؟

متخصصان مغز و اعصاب همواره در حال تلاش برای یافتن روش های نوین درمانی برای بیماری های حوزه مغز و اعصاب همچون اختلال افسردگی و اضطراب، نوشخار فکری، بی انگیزکی و دلهره، تشنج، آلزایمر، اختلال روانی و دیگر بیماری های مغز و اعصاب می باشند.

روش هایی که در آنها از دارو استفاده نمی شود به مراتب روش های مفیدتر با عارضه های جانبی کمتری می باشند. چون همواره داروهای شیمیایی عوارض جانبی زیادی را به همراه دارند.

تحریک مغز بدون استفاده از دارو یکی از موثرترین و کاربردی ترین روش های درمانی در این خصوص است.

در این بخش به معرفی 4 روش درمانی بیماری های مغز و اعصاب بر اساس تحریک مغز می پردازیم:

روش های درمانی بیماری های مغز و اعصاب بر اساس تحریک مغز چیستند؟

  1. الکتروشوک درمانی (ECT)
  2. تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)
  3. تحریک عمقی مغز (DBS)
  4. تحریک الکتریکی مغز یا تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای (tDCS)

درمان با الکتروشوک (ECT)

ECT یک درمان ایمن و موثر است که شامل عبور جریان الکتریکی به دقت کنترل شده از مغز فرد برای ایجاد تشنج – تخلیه سریع ضربات عصبی در سراسر مغز – است. در سال های اخیر، موسسه ملی سلامت روان، انجمن روان پزشکی آمریکا و جراح کل آمریکا همگی ECT را به عنوان ابزاری ارزشمند در درمان برخی اختلالات روان پزشکی و به ویژه افسردگی عمده تایید می‌کنند. هر ساله صدها بیمار در بخش روان‌پزشکی و علوم رفتاری تحت درمان با روش درمانی تشنج الکتریکی (ECT)قرار می‌گیرند. این روش می تواند به صورت بستری یا سرپایی انجام شود.

یکی از معتبرترین دانشگاه‌های تحقیقاتی ایالات متحده‌ی آمریکا جان هاپکینز (یکی از معتبرترین دانشگاه‌های تحقیقاتی ایالات متحده‌ی آمریکا) در حال حاضر درمان ECT را با پالس‌های فوق کوتاه ارائه می‌دهد تا عوارض جانبی شناخته شده را کاهش دهد. مطالعات اخیر نشان می دهد که اگر ECT با پالس‌های فوق کوتاه‌تری نسبت به ECT با پالس های استاندارد انجام شود، امکان از دست دادن حافظه و سایر عوارض جانبی کمتر است.

سوالات متداول درباره درمان با الکتروشوک (ECT) را اینجا بخوانید…

تحریک مغز با etc

درمان با تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)

TMS یک روش غیر تهاجمی تحریک مغز، بر اساس القای الکترومغناطیسی با استفاده از یک سیم پیچ عایق که روی پوست سر قرار میگیرد، است. و روی ناحیه‌ای از مغز که قرار می‌گیرد که متصور می‌شود در تنظیم خلق و خو نقش دارد. این سیم پیچ پالس‌های مغناطیسی کوتاهی تولید می‌کند که به راحتی و بدون درد از جمجمه عبور کرده و وارد مغز می‌شوند. پالس‌های تولید شده از همان نوع و قدرت پالس های تولید شده توسط دستگاه‌های تصویربرداری (MRI) هستند.

rTMS در سال ۲۰۰۸ توسط FDA تائید شد و اکنون به طور گسترده در کلینیک‌ ها و بیمارستان‌ های سراسر دنیا در دسترس است.

سوالات متداول درباره درمان با تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) را اینجا بخوانید…

تحریک مغز با rTMS

تحریک عمقی مغز (DBS)

تحریک عمقی مغز (DBS) یک گزینه درمانی نوظهور است که در آزمایشات بالینی برای اختلالات خلقی و شناختی مانند افسردگی حاد و بیماری آلزایمر درمانی امیدوار کننده ظاهر شده است. الکترودها در مناطق خاصی کاشته می‌شوند تا دلیل اصلی بروز بیماری را هدف قرار دهند. چندین مکان قرارگیری الکترودها برای تحریک جهت درمان افسردگی پیشنهاد شده است.

تحقیقات در تصویربرداری PET روی بیماران دارای افسردگی نشان داده است که DBS می تواند تغییرات جریان خون قبل از درمان را مانند داروهای ضد افسردگی معکوس کند. با این حال، در حال حاضر هنوز توسط FDA برای افسردگی یا اختلال دوقطبی تایید نشده است، اما برای درمان لرزش ارثی، بیماری پارکینسون، دیستونی، و اختلال وسواس فکری-عملی(OCD) مزمن و شدید، که جزو اولین موارد تاثیرگذاری DBS است، تاییدیه FDA دریافت شده است.

تحریک مغز با DBS

تحریک الکتریکی مغز یا تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای (tDCS)

تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS)، یک روش غیرتهاجمی و بدون درد تحریک مغز است که از جریان‌های الکتریکی مستقیم برای تحریک بخش‌های خاصی از مغز استفاده می‌کند. جریانی با شدت کم و ثابت از دو الکترود قرار گرفته روی سر عبور می‌کند که فعالیت نورونی را تعدیل می‌کند. دو نوع تحریک با tDCS وجود دارد: تحریک آندی و کاتدی. تحریک آندی برای تحریک فعالیت نورونی عمل می‌کند در حالی که تحریک کاتدی فعالیت نورونی را مهار می‌کند یا کاهش می‌دهد.

اگرچه tDCS هنوز یک شکل آزمایشی از تحریک مغز است، اما به طور بالقوه چندین مزیت نسبت به سایر تکنیک‌های تحریک مغز دارد. این روش ارزان، غیرتهاجمی، بدون درد و ایمن است. همچنین مدیریت آن آسان است و تجهیزات به راحتی قابل حمل هستند. شایع ترین عارضه جانبی tDCS خارش یا سوزش خفیف پوست سر است.

تحریک مغز با DBS

چندین مطالعه نشان می دهند که این دارو ممکن است ابزاری ارزشمند برای درمان بیماری های روان پزشکی عصبی مانند افسردگی، اضطراب، بیماری پارکینسون و درد مزمن باشد. تحقیقات همچنین بهبود شناختی را در برخی بیماران مبتلا به tDCS نشان داده است. در حال حاضر، tDCS یک درمان مورد تایید FDA نیست.

تحریک مغز درمان کدام بیماری های مغز و اعصاب است؟

متخصصان عصب شناسی در پزشکی فیزیکی و توان بخشی از تحریک مغز برای رسیدگی به شرایط مختلف استفاده می کنند، از جمله:

  • آسیب مغزی تروماتیک (TBI)
  • سکته مغزی
  • اختلالات زبانی
  • اختلالات حرکتی
  • اختلال در شناخت
  • درد مزمن

تحریک مغز

در صورت وجود هرگونه سوال و مشاوره کلینیک تخصصی مغز و اعصاب تهران با حضوری متخصصین مغز و اعصاب همچون دکتر محمد رضوانی آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد.

 

منبع مطالب از سایت: https://www.hopkinsmedicine.org/psychiatry/specialty-areas/brain-stimulation/services

1 پاسخ
  1. الناز محمدی دوست
    الناز محمدی دوست گفته:

    برای درمان افسردگی استفاده از آر تی ام اس خیلی جواب میده، ولی من اصلا درمورد روش های دیگه اطلاعاتی تا حالا نداشتم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *