,

اثرات rTMS بر بیماران مبتلا به افسردگی سالمندان

اثرات rTMS بر بیماران مبتلا به افسردگی سالمندان

محققان اولین مطالعات خود در زمینه  اثرات rTMS بر بیماران مبتلا به افسردگی سالمندان را انتشار داده اند.

در بررسی توانایی و تاثیر گذاری rTMS (اثرات rTMS بر بیماران مبتلا به افسردگی سالمندان) به عنوان یک داروی ضد افسردگی برای این جمعیت بیمار سالمند، محققان rTMS را بر روی افسردگی، عوامل نوروتروفیک، عملکرد شناختی، پتانسیل های برانگیخته حرکتی برای TMS در افسردگی سالمندان، و جریان خون مغزی در سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال آزمایش کردند. این مطالعه شامل 6 شرکت کننده سالمند بود که به درمان های دارویی مقاوم بودند (میانگین سنی: 68 سال).

اثرات rTMS بر بیماران مبتلا به افسردگی سالمندان

این شرکت کنندگان تحت پتانسیل های برانگیخته حرکتی در ابتدا و پس از 3 هفته rTMS 10 هرتز به قشر جلوی پیشانی پشتی سمت چپ قرار گرفتند. محققان به درصد تغییر فاکتور رشد عصبی سرم، فاکتور رشد مشتق از مغز، فاکتور رشد شبه انسولین-1، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی و آنژیوژنین اشاره کردند. آنها همچنین ارزیابی‌هایی را در ابتدای شروع و بعد از درمان rTMS انجام دادند و تست‌های روانشناختی را در 1، 3 و 6 ماهگی انجام دادند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان درمان rTMS را به خوبی تحمل کردند، بدون اینکه عوارض جانبی گزارش شود. با این حال، اگرچه شرکت کنندگان پس از rTMS بهبودهایی در خلق و خوی خود نشان دادند، این بهبودها دیگر در پیگیری مشهود نبودند. سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال و فاکتورهای نوروتروفیک تغییری نکردند، و داده های الکتروفیزیولوژیک از درمان نیز تغییری نکردند، به استثنای افزایش دامنه پتانسیل برانگیخته حرکتی میانه سمت راست.

با این حال، بیماری مزمن عروق مغزی در 5 شرکت‌کننده مشاهده شد. محققان گزارش دادند که این، همراه با قرار گرفتن در معرض چندین درمان دارویی، ممکن است به نتایج مطالعه کمک کند.

اثرات rTMS بر بیماران مبتلا به افسردگی سالمندان

نتیجه نهایی اثرات rTMS بر بیماران مبتلا به افسردگی سالمندان

محققان نتیجه گرفتند: “در این مطالعه، ما نتوانستیم فرضیه مطالعه – یعنی اثر چندوجهی rTMS در افسردگی سالمندان را تایید کنیم.” هم بیماری عروق مغزی و هم قرار گرفتن مزمن در معرض چندین درمان دارویی ممکن است نقش داشته باشند. با این حال، فقدان پاسخ بالینی ثابت نشان می دهد که درمان ممکن است به طور بالقوه بهینه شود. در کل نتایج نشان می دهد اثرات rTMS بر بیماران مبتلا به افسردگی سالمندان در کنار درمان های دارویی به بیماران سالمند کمک فراوانی خواهد کرد.

منابع:

1. Nicoletti VG, Fisicaro F, Aguglia E, et al. Challenging the pleiotropic effects of repetitive transcranial magnetic stimulation in geriatric depression: a multimodal case series studyBiomedicines. 2023;11(3):958.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *