,

همه چیز درباره نحوه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

نکات زیادی درباره نحوه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته ایم:

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک داروی تزریقی است که از ماده‌ای به نام کلوستریدیوم بوتولینوم ساخته می‌شود. هنگامی که بوتاکس به بدن شما تزریق می‌شود، انتقال سیگنال‌های شیمیایی خاصی را از اعصاب شما مسدود می‌کند و در واقع باعث فلج موقت عضلات شما می شود.

بیشتر بخوانید …

درباره نحوه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس باید حتما توسط متخصص که به آناتومی بدن اشراف دارد انجام شود. متخصص بوتاکس را با استفاده از یک سوزن بسیار کوچک، به ماهیچه‌های ریز زیر پوست شما در نواحی مختلف اطراف صورت، سر و گردن تزریق می‌کند.

تزریق بوتاکس ممکن است در پیشانی، شقیقه ها و پشت سر و گردن انجام شود. گاهی اوقات متخصص، بوتاکس را در مناطقی به نام “نقاط ماشه ای” تزریق می کند که منشاء سردرد است.

درمان ممکن است چندین هفته طول بکشد و نیاز به تزریق مجدد باشد تا اینکه میگرن شروع به تسکین یابد. برخی از بیماران خود متوجه می‌شوند که چه زمانی می‌توانند بدون بازگشت میگرن های مکرر، تزریق را قطع کنند. برخی دیگر برای تحت کنترل نگه داشتن میگرن به ادامه درمان به طور منظم نیاز دارند.

درمان جهت پیشگیری از میگرن مزمن معمولاً شامل 31 تزریق با 5 واحد در هر تزریق است. محل‌های تزریق احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • بین ابروها
  • پیشانی
  • شقیقه‌ها
  • پشت سر
  • گردن
  • قسمت بالایی کمر

هر جلسه 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید.

سوزن ایده آل برای استفاده، سوزن انسولین 30G یا31G  است. سوزن‌های بلندتر مشکل‌ساز هستند، زیرا باعث تزریق‌ عمیق‌تر می‌شوند که می‌تواند خطر ضعف عضلانی را افزایش دهد و بیشتر عوارض جانبی مانند گردن درد ناشی از ضعف عضلانی است.

نحوه تزریق بوتاکس

میزان اثرگذاری تزریق بوتاکس برای میگرن چقدر است؟

در مطالعه‌ای که در نحوه تزریق بوتاکس را با استفاده از دارو به عنوان درمان میگرن مقایسه کرد، 22.7 درصد از افرادی که تزریق بوتاکس کردند، سردردهایشان برای همیشه برطرف شد که این عدد در مقایسه با درمان با دارو 16.7 درصد بود.

گفته می‌شود، پزشکان کاهش 30 تا 50 درصدی تعداد سردردهای میگرنی را نتیجه موفقیت‌آمیز درمان بوتاکس می‌دانند.

چقدر طول می کشد تا نتایج درمان میگرن با تزریق بوتاکس نمایان شود؟

پس از تزریق بوتاکس، ممکن است 10 تا 14 روز یا بیشتر طول بکشد تا شما تسکین پیدا کنید. در برخی موارد، ممکن است پس از اولین سری از تزریق، هیچ تسکینی از علائم خود نداشته باشید و درمان‌های بعدی مؤثرتر باشند.

اثربخشی تزریق بوتاکس برای میگرن چقدر دوام دارد؟

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بوتاکس مورد استفاده برای درمان میگرن مزمن، موثر و ایمن است و به خوبی به مدت 3 سال دوام دارد. این مطالعه کاهش قابل توجهی را در میانگین روزهای سردرد در ماه نشان می‌دهد.

آیا بوتاکس برای درمان میگرن اثرات زیبایی هم دارد؟

تعداد واحدهای بوتاکسی که برای درمان میگرن مزمن دریافت می‌کنید کمتر از مقداری است که برای پروسه زیبایی استفاده می‌شود. علاوه بر این، چین و چروک های روی پیشانی شما در طول چنین روشی مورد هدف قرار نمی‌گیرند، به این معنی که نباید انتظار هیچ نتیجه زیبایی را داشته باشید.

نحوه تزریق بوتاکس

عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس چیست؟

بوتاکس روشی امن و موثر به شمار می‌رود تا زمانی که برای درمان به متخصص مراجعه کنید.

با این حال، اگر شروع به استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن کنید، برخی از عوارض جانبی احتمالی وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید:

عوارض جانبی رایج

عوارض جانبی رایج بوتاکس برای میگرن عبارتند از:

  • قرمزی، درد یا تورم در محل تزریق
  • کبودی
  • لرز
  • خستگی
  • خشکی دهان
  • گرفتگی گردن

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که گردن درد شایع ترین عارضه جانبی بوتاکس است که 4.3 درصد از شرکت کنندگان در این پيژوهش را تحت تاثیر قرار داده بود. درد در محل تزریق، افتادگی پلک و ضعف عضلانی در 2.1 درصد افراد گزارش شد که به طور کلی، این عوارض صرفاً اثر تزریق یک ماده خارجی به بدن شما است و معمولاً پس از یک یا دو روز از بین می‌روند.

عوارض جانبی طولانی مدت

با ذکر دوباره امن بودن درمان بوتاکس در اکثر مواقع با این حال، احتمال عوارض جانبی طولانی مدت نیز وجود دارد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف عضلانی
  • افتادگی یا نامتقارن شدن ابروها

این عوارض جانبی ممکن است از خود تزریق بوتاکس باشد و ممکن است چند هفته طول بکشد تا فروکش کند.

عوارض جانبی جدی

در همان مطالعه که بالاتر ذکر شد، عوارض جانبی جدی بوتاکس برای میگرن نادر بودند و به ندرت عوارض آنقدر شدید بودند که افراد درمان را متوقف کنند. با این حال، مواردی وجود دارد که عوارض جدی ناشی از بوتاکس رخ می‌دهد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از درمان، باید فورا به دنبال درمان پزشکی باشید:

  • تاری دید
  • تورم زبان یا گلو
  • مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن

 

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب تهران واقع در شهر تهران، محدوده ملاصدرا با حضوری متخصصین مغز و اعصاب همچون دکتر محمد رضوانی آماده ارایه مشاوره و پاسخ به سوالات شما عزیزان در زمینه تزریق بوتاکس در درمان میگرن می باشد.

منبع: https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/botulinum-toxin-injectables-for-migraines#:~:text=You%20might%20get%20injections%20in,where%20the%20headache%20pain%20originates

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *