,

تاثیر تحریک مغناطیسی مغز rTMS بر درمان کاتاتونیا

در این مقاله به تاثیر تحریک مغناطیسی مغز rTMS بر درمان کاتاتونیا خواهیم پرداخت. در ابتدا ببینیم اختلال کاتاتونیا چیست؟

اختلال کاتاتونیا چیست؟

اختلال کاتاتونیا حالات و وضعیت‌ های روانی فرد می باشد که در آن به محرک‌ های خارجی واکنش نشان نمی‌دهد. این حالت اصطلاحاً یک حالت مجسمه‌ ای نام دارد که فرد قادر به تکان دادن اندام‌ های خود نمی باشد. مبتلایان به کاتاتونیا را ممکن است ساعت‌ ها در یک حالت ببینید که اگر چه در بیداری به سر می‌ برند اما با این حال نمی‌توانند از این وضعیت ثابت تا چند ساعتی خارج شوند.

درمان کاتاتونیا

تاثیر تحریک مغناطیسی مغز rTMS بر درمان کاتاتونیا

در سال های اخیر، تحریک مغناطیسی مغز rTMS به عنوان یک روش درمانی در درمان اختلالات روانپزشکی مورد توجه قرار گرفته است و حتی به عنوان جایگزین درمانی برای درمان شوک الکتریکی مورد بحث قرار گرفته است.

در اینجا می توانید درباره تحریک مغناطیسی مغز rTMS بیشتر بخوانید …

تا به امروز، 9 مورد استفاده موفق از rTMS برای کاتاتونیا گزارش شده است. بیشتر گزارش‌ها تأثیر چشمگیری را نشان می‌دهند. در این زمینه، شواهد عملی برای استفاده از rTMS در درمان کاتاتونیا، به ویژه با در نظر گرفتن مکانیزم فرض شده در کاتاتونیا، قابل توجه است. بررسی‌های اخیر بیش فعالی نواحی پیش حرکتی را به عنوان یک ویژگی مهم آسیب شناسی کاتاتونیا (که در پرداختن به آسیب شناسی سیستم حرکتی در اسکیزوفرنی ضروری است) برجسته می‌کند.

گرچه اختلالات در بلوغ عصبی در طول شروع اسکیزوفرنی، وجود بی‌نظمی‌ و اختلالات حرکتی و نقص‌های احتمالی در شبکه موتور مغزی مرتبط با کاتاتونیا را نشان می‌دهد، درک جامع‌تری مورد نیاز است. تحقیقات بیشتر کاهش فعالیت در DLPFC و دیگر مناطق مغز را مطرح کرده‌اند. با این وجود، به نظر می رسد اجماع معاصر به سمت بیش فعالی در ناحیه حرکتی پیش تکمیلی و ناحیه حرکتی تکمیلی (SMA) به عنوان عوامل اصلی ایجاد کننده کاتاتونیا گرایش دارد. علاوه بر این، عواملی که SMA را مهار می‌کنند، در بهبود عدم رشد روانی-حرکتی در بیماران مبتلا به اختلالات روانی شدید، اثربخشی نشان داده‌اند.

تحریک مغناطیسی مغز rTMS درمان کاتاتونیا

در حال حاضر، به لحاظ تجربی اتکا به استفاده از rTMS به عنوان یک عامل درمانی برای درمان کاتاتونیا تا حدودی محدود به تعدادی مقالات موردی است. با اینکه این مقالات از لحاظ تعداد نسبت کمی دارند، مدارکی در حال ظهور هستند که نشان می‌دهد rTMS می تواند در اسکیزوفرنی کاتاتونیا در مواردی که مقاوم به درمان هستند، موثر باشد.

برای تثبیت بیشتر این یافته‌های اولیه، نیازی ضروری به انجام تحقیقات گسترده‌تر وجود دارد. تحقیقات آینده باید بر روی ترکیب rTMS با دارودرمانی یا روان‌درمانی متمرکز باشد. علاوه بر این، درک پیش‌بینی‌کننده‌های عصبی بیولوژیکی پاسخدهی به درمان، علائم متغیر و تداوم در درمان می‌توانند در پیشرفت این روش درمانی ارزشمند باشد و در نهایت درمان بیمار و نتایج بالینی را افزایش دهند.

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب تهران واقع در شهر تهران، محدوده ونک با حضوری متخصصین مغز و اعصاب همچون دکتر محمد رضوانی آماده ارایه مشاوره و پاسخ به سوالات شما عزیزان در زمینه استفاده برای درمان کاتاتونیا از دستگاه تحریک مغناطیسی مغز rTMS می باشد.

منبع مقاله: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnetp.2023.943223/full

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *